Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Thursday, August 26, 2010

sahabat~







Mempunyai satu sahabat sejati lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri


Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjenuhkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. 


Persahabatan sering menimbulkan beberapa dugaan, tetapi persahabatan sejati boleh mengatasi dugaan itu

Persahabatan tidak terjalin secara automatik tetapi memerlukan masa yang panjang seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya.. 


Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur, disakiti, diperhatikan, dikecewakan, didengar, diabaikan, dibantu, ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.. 


Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justeru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya. 


Sahabat tidak pernah membungkus pukulan dengan ciuman, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan sahabatnya mau berubah. 


Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan barulah kita terburu-buru mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain. Kerinduannya adalah menjadi kebahagiaan dan kehidupan sahabatnya, kerana tidak ada persahabatan yang dikuasai dengan sikap egois 


Semua orang pasti memerlukankan sahabat sejati, namun tidak semua orang bernasib baik untuk mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya. 


Ingatlah jikalau anda berada dalam kesulitan. 


Siapa yang berada di samping anda ??? 

Siapa yang mengasihi anda saat anda merasa tidak dicintai ??

Siapa yang ingin bersama anda saat anda tak bisa memberikan apa-apa ?? 





MEREKALAH SAHABAT ANDA 






No comments:

Post a Comment